پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۰۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۴۲۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۹۱۶۵ مورد

سه شنبه ١٠ مهر ١٣٩٧ ساعت ١٠:١٤ ق.ظ   ( بازدید : 381 نفر )

اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع جهان امروز و از عوامل تهدید کننده سلامتی سالمندان است.

به گزارش وب دا مسئول واحد جمعیت و خانواده مرکز بهداشت بجنورد با تبریک روز جهانی «سالمند»گفت: ژنتیک، برخی بیماری های روانی مثل افسردگی،علل محیطی مانند عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی،بیماری های جسمی همچون کم کاری تیروئید و بیماری کوشینگ و دارو هایی نظیر داروی ضد افسردگی و کورتیکو استروئیدها از مهم ترین علل چاقی به شمار می  روند.
دکتر"تکتم یزدانی" اظهار داشت:برای پیشگیری از اختلالات تغذیه ای و چاقی، سالمندان باید مصرف غذاهای آب پز،بخار پز و تنوری به جای غذاهای سرخ شده و پرچرب را جایگزین کنند.
وی تصریح کرد:کاهش مواد غذایی کنسرو شده،همبرگر،سوسیس و کالباس،مصرف میوه به جای آب میوه،استفاده از نان سبوس دار به جای برنج و ماکارونی،اجتناب از مصرف نوشابه های گازدار شیرین،مصرف شیر و لبنیات کم چرب و مصرف انواع سالاد بدون سس قبل یا همراه غذا باید برای پیشگیری از چاقی در سالمندان مورد توجه قرار گیرد.
به گفته دکتر"یزدانی"استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد،استفاده از میوه و سبزیجات در میان وعده ها،استفاده متعادل از غذاهای نشاسته ای مثل ماکارونی و سیب زمینی ،محدود کردن مصرف زرده تخم مرغ،اجتناب از مصرف غذاهای پر انرژی و استفاده از ماهی و مرغ بدون پوست به جای گوشت قرمز نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: نوشیدن حداقل یک لیوان آب قبل غذا،خریداری نکردن مواد غذایی چاق کننده،کاهش سرعت غذا خوردن و افزایش مدت جویدن غذا و کشیدن غذا در ظرف کوچک تر از مهم ترین رفتارهای درمانی برای مقابله با این اختلال به شمار می رود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.